WeirdSpace Digital Library - Kultur uden grænser

Andalas største bedrifter II (2008)

En af de gode ting ved at deltage i cons som f.eks. Komiks er, at man finder spøjse udgivelser som Andalas største bedrifter II der er noget så sjældent som en grøndlandsk tegneserie. Grønlandske tegneserier er normalt lige så sjældne som læber på høns, så den var jeg nødt til at prøve at læse, især efter at have set tegningerne.

Andalas største bedrifter II er som titlen antyder bind 2 i en serie. Jeg har ikke haft fornøjelsen af at læse bind 1 endnu, men det er heller ikke nødvendigt for at kunne følge med i historerne. Bogen består af en række små historier om Andala, en rigtig Ole Opfinder og en fri sjæl (eller drengerøv om man vil), og hans ven Amos som bor i et lille fangersamfund på Grønland.

Selve historierne er en blandet fornøjelse, men med en absolut overvægt til den gode side. Nogle af dem er blot fragmenter hvor man dumper ned midt i handlingen, og netop som der skal til at ske noget der bevæger fortællingen fremad, stopper historien og man går til den næste. Som læser står man lidt forvirret tilbage og tænker "Øhh... nå... og hvad så?". Andre, og det er hovedparten, er små velfungerende anekdoter om livet på Grønland på både godt og ondt. Alkoholproblemerne som er det vi hører mest om i Danmark bliver også berørt i nogle af historierne, og der er også en del samfundskritik at finde i historierne, men historierne fokuserer på den underfundige Andala, hans opfindelser, menneskene omkring ham og deres hverdag med tossestreger, jagter, fiskeri og hvad dagene ellers kan byde på.

Det uden sammenligning bedste ved tegneserien er tegningerne. Stemningsfulde, storslåede, nærværende og detaljerede. Når man ser den slags tegninger undrer man sig over det det ikke er en stilart der er mere udbredt. Farvelægningen er forsigtige pastelfarver som er lagt direkte på blyantstregerne uden at inke først, hvilket løfter den billedmæssige side til noget jeg kun kan kalde überklasse.

Som en af dem der bedst kan lide længere historier ville jeg hellere have set færre og længere historier, men hvis man er til det underfundige, det storslåede, og menneskelige relationer så er Andalas største bedrifter II absolut værd at læse.

Forfatter & tegner: Nuka K. Gotfredsen
Udgiver: Forlaget BIOS
Pris: kr. 148,00